Ο πληθυσμός γερνάει γρήγορα και αυτό θα φέρει μεγάλες αλλαγές τα επόμενα 20-30 χρόνια.
Η προσβασιμότητα καταστημάτων και πόλεων πρέπει να είναι στην κορυφή της ατζέντας γιατί μαζί με τα χρόνια έρχονται θέματα κινητικότητας, υγείας και αισθήσεων.
Όμως αυτή τη στιγμή οι συμπολίτες μας οπτική αναπηρία ήδη βρίσκονται στο περιθώριο καθώς όχι μόνο δεν είναι προσβάσιμα τα περισσότερα καταστήματα αλλά και το προσωπικό εκεί δεν είναι εκπαιδευμένο για τη σωστή εξυπηρέτηση τους.
Έτσι η ierax analytix συνεργάστηκε με τον οργανισμό εκπαίδευσης προσωπικού επιχειρήσεων Black Light, ώστε να ακούσουμε τις απόψεις των ατόμων με οπτική αναπηρία αλλά και αυτές του γενικού κοινού γύρω από θέματα προσβασιμότητας.
Τα άτομα με οπτική αναπηρία δηλώνουν ότι δυσκολεύονται να προσαρμοστούν σε κάτι συνηθισμένο όπως το σούπερ μάρκετ (55%), ότι σταμάτησαν να πηγαίνουν σε ένα κατάστημα λόγω αδυναμίας εξυπηρέτησης (43%) και πως θα ήθελαν οι εταιρείες να εκπαιδεύουν το προσωπικό τους σε θέματα εξυπηρέτησης ατόμων με οπτική αναπηρία (78%).
Το γενικό κοινό από την πλευρά του, θεωρεί στο σύνολο τους ότι τα καταστήματα δεν είναι προσβάσιμα σε άτομα με αναπηρίες αλλά και το προσωπικό δε γνωρίζει πως να τους εξυπηρετήσει κατάλληλα. Μάλιστα 68% θα επέλεγε ένα κατάστημα που έχει φροντίσει να είναι προσβάσιμο σε όλους από κάποιο που δεν είναι, δείχνοντας το δρόμο για ένα δικαιότερο μέλλον.
Ταυτότητα Έρευνας:
Τα ερωτηματολόγια συμπληρώθηκαν ηλεκτρονικά. Συμμετείχαν 62 άτομα με οπτική αναπηρία, 18 ετών και άνω, από τις 21 Μαρτίου μέχρι 6 Απριλίου 2023 και στην έρευνα γενικού κοινοί συμμετείχαν 924 άτομα, 18 ετών και άνω, από τις 15 με 20 Μαρτίου 2023.
Γνώμη ιδρυτή της ierax analytix, Χάρη Λαλάτση:
«Σκεφτείτε για λίγο ότι το να πάτε για τα καθημερινά σας ψώνια στο σούπερ μάρκετ της γειτονιάς είναι μια πρόκληση. Δεν κινδυνεύετε μόνο από τα σπασμένα πεζοδρόμια, τα παρκαρισμένα αυτοκίνητα και τα παράνομα τραπεζάκια καταστημάτων αλλά ακόμα στο σούπερ μάρκετ πρέπει να θυμάστε ακριβώς τι θέλετε και που είναι το κάθε προϊόν ενώ οι υπάλληλοι δε γνωρίζουν πως να σας εξυπηρετήσουν καθώς δεν έχουν έρθει σε επαφή με άτομα με οπτική αναπηρία. Αυτή είναι η πραγματικότητα για πολλούς συνανθρώπους μας. Πρέπει να απαιτήσουμε τα καταστήματα και οι πόλεις να γίνουν προσβάσιμα για κάθε άνθρωπο, διαφορετικά θα ζούμε με τις ενοχές ότι έχουμε καταδικάσει ένα κομμάτι του πληθυσμού στην απομόνωση άδικα.»
Γνώμη συνιδρίτρια της Black Light, Χρυσέλλα Λαγαρία:
«Η πολύ σημαντική αυτή έρευνα ήρθε να επιβεβαιώσει με τον πιο αδιαπραγμάτευτο τρόπο αυτό που στη Black Light γνωρίζουμε από το ξεκίνημα μας. Τα καταστήματα λιανικής δεν είναι στη πλειοψηφία τους προσβάσιμα σε τυφλά άτομα. Πολύ σημαντικό εύρημα της έρευνας επίσης αποτελεί το γεγονός ότι η νέα γενιά ανθρώπων ενδιαφέρεται για τις ενέργειες που αφορούν στην εταιρική υπευθυνότητα ενώ ταυτόχρονα αυξάνονται οι άνθρωποι που ερευνούν τις συμπεριληπτικές πρακτικές που ακολουθεί ένα κατάστημα πριν το επισκεφθούν. Στη Black Light δίνουμε τη λύση στο πρόβλημα της έλλειψης γνώσης για τη σωστή προσέγγιση των τυφλών πελατών, συμβάλλοντας με αυτόν τον τρόπο στην ανεξαρτησία των ατόμων με οπτική αναπηρία.»