Πολλές φορές βλέπουμε να ανοίγουν νέα καταστήματα στην Ελλάδα, όμως σπάνια μας απασχολεί πώς και γιατί επιλέχθηκε ένα συγκεκριμένο ακίνητο για ενοικίαση από μια εταιρεία. Άλλωστε, στη χώρα μας έχουμε πολλές κατοικίες να έχουν χτιστεί με χώρο για μαγαζί στο ισόγειό τους, και άρα η εικόνα των πολλών κοντινών καταστημάτων, ακόμα και σε περιοχές εκτός κέντρου, είναι αρκετά συνηθισμένη. Όμως, τελικά πώς επιλέγουν ακίνητα οι επιχειρήσεις για να ανοίξουν ένα κατάστημα; Και πώς μπορεί να βοηθήσει η έρευνα αγοράς σε μια τέτοια κίνηση;
Καταρχήν υπάρχει μια ισχυρή τάση να ανοίγουν σε μια περιοχή καταστήματα ίδιου τύπου, πχ στη Θεσσαλονίκη, και συγκεκριμένα στη Βαλαωρίτου, έχουμε πλέον πολλά μπαρ και καφέ. Αυτό έχει μια λογική καθώς, 1ον: δημιουργείται ένα κοινό στέκι όπου οι άνθρωποι πάνε με συγκεκριμένο σκοπό και επιλέγουν το αντίστοιχο κατάστημα που τους αρέσει (άρα διαφημίζεται έμμεσα κάθε κατάστημα στην εν λόγω περιοχή) και 2ον: τα δημογραφικά των κατοίκων της περιοχής ταιριάζουν στα χαρακτηριστικά δυνητικών καταναλωτών των επιχειρήσεων. Έτσι, λοιπόν, μια κεντρική τοποθεσία κοντά στα Πανεπιστήμια μπορεί να γίνει περιοχή με μπαρ ή φωτοτυπικά ή ακόμα και βιβλιοπωλεία.
Αυτό όμως δε σημαίνει πως απαραίτητα αυτή η λογική ισχύει για όλες τις περιοχές και όλων των τύπων τα καταστήματα. Σούπερ μάρκετ, καταστήματα ηλεκτρικών, ρούχων κ.λπ. που έχουν πιο γενικά χαρακτηριστικά πελατών, πρέπει να μελετήσουν ιδιαίτερα προσεκτικά τα πιθανά μέρη που μπορούν να ανοίξουν νέα μαγαζιά, καθώς όχι μόνο είναι κοστοβόρο το νέο κατάστημα, αλλά έχει και πολλές διαφορετικές παραμέτρους που το επηρεάζουν. Η μορφή του καταστήματος, το αν υπάρχουν αποθηκευτικοί χώροι, το πάρκινγκ, μπροστά, για την παραλαβή εμπορευμάτων, το πόσοι άνθρωποι περπατάνε μπροστά από το μαγαζί, η φήμη της περιοχής, οι ανταγωνιστές που υπάρχουν ήδη, είναι μόνο λίγα από τα βασικά θέματα που έχουν να λύσουν, προτού καν αρχίσουν να μελετάνε την αρχιτεκτονική και το design που θα έχουν.
Εδώ μπαίνει η έρευνα αγοράς, που μπορεί να βοηθήσει σε πάρα πολλά θέματα, όπως :
- Γενικές μετρήσεις καταναλωτών/ατόμων, όπως αριθμός ανθρώπων που περνάνε μπροστά από το υποψήφιο κατάστημα, συνεντεύξεις με κατοίκους της περιοχής μέχρι μια συγκεκριμένη απόσταση (πχ έως 2 χιλιόμετρα από το κατάστημα), γενικά στοιχεία της περιοχής.
- Μετρήσεις στοιχείων ανταγωνισμού της περιοχής, όπως γεωγραφική απεικόνιση ακτίνας επιρροής, υπολογισμός τζίρου ανταγωνιστών και συνολικού αριθμού πελατών.
- Στοιχεία που αφορούν την αποθήκευση και μεταφορά προϊόντων, όπως αποθηκευτικοί χώροι και βέλτιστη τοποθέτηση προϊόντων, υπολογισμός διαδρομών για μεταφορές και μέσοι χρόνοι που απαιτούνται για νέες παραλαβές από μεταφορικές.
Όλα τα παραπάνω στοιχεία, αποτελούν μέρος της μελέτης που πρέπει να έχει στα χέρια του/της κάθε επιχειρηματίας, πριν επιλέξει ένα κατάστημα για μακροχρόνια ενοικίαση. Χωρίς αυτά, κάθε προσπάθεια ανάπτυξης του δικτύου των εταιρειών, θα βασίζεται καθαρά και μόνο στην τύχη και στο ένστικτο. Σημαντικές παράμετροι αλλά δυστυχώς απρόβλεπτοι και ακριβοί.