Fake news, AI, αλγόριθμοι και ψυχολογία καταναλωτών. - Ierax Analytix
58227
post-template-default,single,single-post,postid-58227,single-format-standard,qode-core-1.2,ajax_fade,page_not_loaded,,pitch-ver-2.2, vertical_menu_with_scroll,smooth_scroll,grid_1200,blog_installed,wpb-js-composer js-comp-ver-5.5.2,vc_responsive

Fake news, AI, αλγόριθμοι και ψυχολογία καταναλωτών.

Λέξεις και εκφράσεις όπως: fake news, AI, machine learning, αλγόριθμοι και άλλα, έχουν πλέον μπει για τα καλά στη ζωή μας.

 

 

Καθημερινά ακούμε για κάποιο σκάνδαλο κλοπής προσωπικών δεδομένων, για χάκερς, για αλγόριθμους που επηρέασαν κάποιες εκλογές και που μας αναγκάζουν να αγοράζουμε συγκεκριμένα προϊόντα. Όμως τελικά οι «κακοί» υπολογιστές μάς αλλάζουν γνώμη ή απλώς μας ενθαρρύνουν;

 

 

Η εξέλιξη των υπολογιστών και η ικανότητά τους να αναλύουν δισεκατομμύρια δεδομένα σε δευτερόλεπτα, ξεπέρασε εδώ και καιρό τις νίκες τους σε παιχνίδια στρατηγικής εναντίον ανθρώπων (δες Κασπάροφ εναντίον Deep Blue στο σκάκι). Πλέον οι υπολογιστές υπολογίζουν και συνδυάζουν πληροφορίες, με σκοπό να «παίξουν» με τον τρόπο που σκεφτόμαστε και παίρνουμε αποφάσεις.

 

 

Όμως αυτό που έχουν πετύχει μέχρι τώρα είναι απλώς να ενθαρρύνουν τον τρόπο που σκεφτόμαστε ήδη και να μας δίνουν άλλοθι για τις επιλογές μας, είτε αγοράζουμε κάτι είτε ψηφίζουμε.

 

 

Δε γεννάνε κάποια επιθυμία ή κάτι που δεν προϋπήρχε, αλλά απλώς ενισχύουν κάτι που ήδη νιώθαμε ως άνθρωποι. Υποστηρίζω μια ομάδα και μισώ μια άλλη; Όταν διαβάσω άρθρα που κατηγορούν την αντίπαλή μου ομάδα, θα τα δεχτώ με λιγότερες αντιστάσεις.

 

 

Θέλω να ψηφίσω έναν πολιτικό; Θα συμφωνήσω με άρθρα και ειδήσεις που τον υμνούν, χωρίς να σκεφτώ αν πραγματικά ισχύουν όσα γράφουν.

 

 

Είναι ανθρώπινη συμπεριφορά να δεχόμαστε αψήφιστα ή με μειωμένες αντιστάσεις νέα και ειδήσεις που αφορούν πράγματα που ενδόμυχα πιστεύουμε και εμείς. Εκεί είναι και η βάση των fake news.

 

 

Πως άμα ήδη έχουμε κάποιες απόψεις και γνώμες, τότε νέα και ειδήσεις θετικές προς αυτές και αρνητικές προς την αντίθετη άποψη, θα τις δεχτούμε ευκολότερα.

 

 

Στην ποιοτική έρευνα αυτό το ψυχογράφημα το χρειαζόμαστε, ώστε να μελετήσουμε ενδελεχώς και να βρούμε τις κατάλληλες λέξεις-κλειδιά που ενεργοποιούν κάποιες συμπεριφορές και ενισχύουν κάποιες απόψεις.

 

 

Όταν, για παράδειγμα, αγοράζουμε έτοιμη σαλάτα, η φράση «βγαλμένη από την ελληνική γη» όχι μόνο τονίζει πως το προϊόν είναι από τον τόπο μας, αλλά και ότι είναι κάτι φρέσκο και ανέγγιχτο σαν τα προϊόντα του παππού μας στο χωράφι του χωριού. Και τα δύο είναι έννοιες που οι αγοραστές της έτοιμης σαλάτας εν μέρει ήδη πιστεύουν.

 

 

Έτσι ενισχύεται η άποψη πως αυτό που αγοράζουμε είναι ποιοτικό και αξίζει τα χρήματα του.