Τα αποτελέσματα της έρευνας που διεξήχθη με σκοπό την κατανόηση των απόψεων γύρω από την αγορά δώρων͏ κατά την γιορτινή περίοδο των͏ Χριστουγέννων, δίνουν μια ενδιαφέρουσα εικόνα για τις συνήθειες͏ και τα ͏αισθήματα των Ελλήνων σχετικά με το θέμα. Αναλύοντας ͏τα στοιχεία, μπορούμε να βγάλουμε χρήσιμα συμπεράσματα για τις προτιμήσεις, τις προτεραιότητες ͏και τις συναισθηματικές αντιδράσεις που έχουν οι Έλληνες καταναλωτές.
Αρχικά, βλέπουμε ότι ο μέσος αριθμός δώρων που σκοπεύουν να αγοράσουν φέτος οι συμμετέχοντες είναι πέντε͏. Αυτός ο αριθμός δείχνει ότι οι περισσότεροι προσπαθούν ν͏α έχουν ένα ευρύ εύρος παραληπτών όπως μέλη͏ της οικογένειας͏, φίλοι και ίσως συνεργάτες. Ταυτόχρονα, ο μέσος όρος χρημάτων που ξοδεύεται για κάθε δώρο είναι 33,76 ͏€ με τους άνδρες να ξοδεύουν περισσότερα (43,53 €) σε σύγκριση με τον συνολικό μέσο όρο. Αυτή η διάφορά μπορεί να δείχνει είτε διάφορες αγοραστικές συνήθειες ή διάφορες απόψεις σχετικά με την αξία του͏ ͏δώρου.
Ιδιαίτερα εντυπωσιακό είναι το γεγονός ότι η ποιότητα αποτελεί το κριτήριο που ανεβάζει περισσότερο τον μέσο όρο στα 53,33 €. Η επικέντρωση στην ποιότητα του δώρου μας οδηγεί στο συμπέρασμα ότι πολλοί καταναλωτές δίνουν πιο πολλή σημασία στην διαχρονικότητα και αξία του δώρου παρά σε οικονομικότερες λύσεις οι οποίες πιθανών να μην διατηρούνται με τα χρόνια. Από την άλλη οι κάρτες δώρων, οι οποίες υποκαθιστούνται συχνά ως βολική και ασφαλή μορφή δώρου, έχουν τον μικρότερο μέσο όρο κόστους στα 25,94€. Συμπεραίνουμε ότι αν και διαδεδομένες, επιλέγονται περισσότερο για την ευκολία χρήσης τους παρά για την συναισθηματική τους αξία.
Το βασικότερο, όμως, κριτήριο επιλογής δώρου (64% επιλογή) με τη μέση δαπάνη για δώρα που ανταποκρίνονται σε αυτό το κριτήριο να ανέρχεται στα 36,50€, είναι το συναίσθημα που δημιουργεί στον παραλήπτη. Η συναισθηματική διάσταση της διαδικασίας της προσφοράς ενός δώρου βλέπουμε πως είναι καθοριστική. Το 61%, επιπλέον, νιώθει ενθουσιασμό όταν βλέπει την αντίδραση του παραλήπτη. Αυτά τα ποσοστά αποδεικνύουν πως η διαδικασία της επιλογής ενός δώρου δεν είναι μόνο μια υλική συναλλαγή, αλλά περιλαμβάνει, επίσης, βαθιά συναισθηματική ουσία. Θέλουμε να φέρουμε χαρά και να εκφράσουμε την εκτίμησή μας στους ανθρώπους που αγαπάμε.
Η επιλογή υλικών δώρων έναντι εμπειριών (73% υλικά) αποτελεί μια ενδιαφέρουσα ένδειξη σχετικά με την κουλτούρα των δώρων. Παρόλο που η αγορά εμπειριών (όπως εισιτήρια για εκδηλώσεις ή ταξίδια) έχει αρχίσει να κερδίζει έδαφος διεθνώς, φαίνεται ότι οι Έλληνες εξακολουθούν να προτιμούν τα παραδοσιακά, χειροπιαστά δώρα. Αυτή η προτίμηση ίσως συνδέεται με την ανάγκη για κάτι “απτό” που μπορεί να διατηρηθεί ως ενθύμιο.
Ως εκ τούτου, τα αποτελέσματα της έρευνας καταδεικνύουν τη δυνατότητα συναισθηματικής εμπλοκής και της προσωπικής σχέσης που έχει ο καταναλωτής με την αγορά δώρων. Επίσης, αντικατοπτρίζουν μια ισορροπία ποιότητας, οικονομίας και χρηστικότητας, κυρίως όμως των παραδοσιακών αξιών. Αυτά τα δεδομένα μπορούν να αξιοποιηθούν από τις επιχειρήσεις που επιθυμούν να προσαρμόσουν τις στρατηγικές μάρκετινγκ καθ’ όλη τη διάρκεια της εορταστικής περιόδου με εφαρμογή κατάλληλων προϊόντων και υπηρεσιών εναρμονισμένων με την ποιότητα και την ψυχική διάσταση.