Αν έχεις σπουδάσει μάρκετινγκ έχεις σίγουρα ακούσει για τη θεωρία ιεράρχησης αναγκών του Μάσλοου. Αν και οι ανάγκες των καταναλωτών έχουν αλλάξει πάρα πολύ, αυτό που δεν αλλάζει είναι πως στη βάση παραμένουν τα αρχέγονα ένστικτα μας για αναπαραγωγή.
Μπορεί να χρειαζόμαστε τροφή και νερό για να επιβιώσουμε ως άνθρωποι αλλά το σεξ και η διαιώνιση του είδους μας είναι ο κεντρικός άξονας για την ύπαρξη μας. Είναι πολλές φορές η απάντηση στο γιατί υπάρχουμε στον κόσμο, άσχετα με το αν τελικά επιλέξουμε ή μπορούμε να κάνουμε παιδιά.
Είναι ο λόγος που το πορνό έχει γίνει μια τάση τόσο κυρίαρχη και ασταμάτητη που δεν έχει ελεγχθεί από κανένα φορέα, οργανισμό ή κυβέρνηση.
Στο πορνό αποκαλύπτονται πρώτα τα βασικά μας ένστικτα και έτσι η βιομηχανία του μάρκετινγκ πρέπει να παρακολουθεί τις εξελίξεις για να καταλάβει τι ακριβώς εργαλεία θα πρέπει να χρησιμοποιήσει.
Δεν είναι κρυφό άλλωστε ότι η ανάλυση δεδομένων είναι μια επιστήμη στην οποία έχουν επενδύσει πολύ οι εταιρείες παραγωγής και διανομής πορνό, προσλαμβάνοντας data analysts και στήνοντας ξεχωριστά τμήματα εντός της εταιρείας που δουλειά τους είναι η ανάλυση τεράστιων όγκων στοιχείων.
Θα ρωτήσετε τώρα σωστά τι σχέση έχει το πορνό που παρακολουθούν οι άνθρωποι με τον τρόπο διαφήμισης ένας γιαουρτιού, οπότε θα μιλήσουμε με συγκεκριμένα παραδείγματα.
Το πορνό έδειξε από πολύ νωρίς δύο μεγάλες θεματικές που τις βρήκαμε αργότερα στην επιχειρηματικότητα.
Πρώτον πως ο κόσμος είναι διατεθειμένος να πληρώνει ένα αντίτιμο μηνιαία για SaaS υπηρεσίες αν το περιεχόμενο αξίζει και εξελίσσεται. Πριν βγουν startups που σκέφτηκαν να ζητάνε λίγα χρήματα από πολλούς χρήστες, το πορνό είχε ήδη συνδρομές και έβγαζε δισεκατομμύρια έτσι.
Δεύτερον, οι χρήστες θα βρουν τρόπο να μοιραστούν δωρεάν πορνό, παρά τις τεχνολογικές εξελίξεις και δικλείδες ασφαλείας. Ένα μεγάλο μάθημα για τις εταιρείες ότι το δωρεάν θα υπάρχει παντού και πάντα, όσο και αν το πολεμήσουν ή προσπαθήσουν να το περιορίσουν. Το πορνό το άφησε να υπάρχει και απλώς επένδυσε στο να δημιουργεί περισσότερο και διαφορετικό περιεχόμενο.
Όμως το πορνό καταφέρνει και πιάνει άμεσα και πιο στοχευμένες τάσεις στο μάρκετινγκ, αρκεί να σκεφτούμε πως εξελίχθηκε το σεξ.
Για αρχή το πορνό κατάλαβε πρώτο την τάση για short form content, τη δυναμική και προτίμηση για μικρής διάρκειας βίντεο έναντι των μεγάλων ταινιών. Πολύ πριν το ΤικΤοκ και το YouTube μιλήσουν για την ανάγκη των βίντεο του ενός λεπτού, το πορνό είχε βρει ότι οι χρήστες θέλουν πολλά και μικρά βίντεο.
Παράλληλα, στο πορνό είδαμε την ανάγκη για αληθινού και ερασιτεχνικού περιεχομένου. Υλικό φτιαγμένο από τους χρήστες για τους χρήστες, το λεγόμενο amateur porn, είδε τεράστια άνοδο καθώς οι περισσότεροι δεν ήθελαν να βλέπουν τέλειους πρωταγωνιστές σε τέλεια σκηνικά αλλά άτομα που μπορούσαν πιο εύκολα να ταυτιστούν μαζί τους.
Το πορνό είδε και την ανάγκη των χρηστών για storytelling, καθώς έπρεπε να προσθέσει σενάριο στις σκηνές του. Τέλος η ερωτική συνεύρεση χωρίς λόγο έτσι ξαφνικά αλλά έπρεπε να δούμε γιατί και πως κατέληξαν στο κρεβάτι οι πρωταγωνιστές. Σενάριο, διάλογοι, ρεαλιστικά (και μη) σκηνικά ζωής έγιναν πλέον καθημερινότητα στο πορνό.
Όλα τα παραπάνω είναι πλέον εμφανή σε κάθε διαφημιστική καμπάνια, αφού τα marketing agencies έχουν κατανοήσει τι είναι αυτό που ψάχνει το αγοραστικό κοινό, όμως το πορνό τα γνωρίζει ήδη εδώ και πολλά χρόνια.
Αντίστοιχα πλεόν το πορνό μας δείχνει και για θέματα και τεχνολογίες που η κοινωνία δεν είναι ακόμη όπως η εικονική πραγματικότητα. Το VR (virtual reality) πορνό έχει κάνει εδώ και χρόνια την εμφάνιση του αλλά δεν έχει ακόμη καταφέρει να κερδίσει το μερίδιο που κάποιοι περίμεναν. Κάτι αντίστοιχο έχει γίνει και στη βιομηχανία του gaming και της διασκέδασης οπότε κοιτώντας το πορνό θα μπορούσαν οι επιχειρήσεις να καταλάβουν ότι ακόμη δεν είναι ο καιρός του VR.
Πλέον περιμένουμε να δούμε πως η ΑΙ (τεχνητή νοημοσύνη) θα κάνει την εμφάνιση της στο πορνό και αν θα καταφέρει να κερδίσει τους χρήστες. Αν καταφέρει η ΑΙ να κατακτήσει τη βιομηχανία του πορνό (από κάθε θέση που θα δοκιμαστεί), τότε να περιμένουμε ότι θα κάνει εντονότερα την εμφάνιση της σε κάθε πτυχή της καθημερινής μας ζωής.